طراحمجریمرجع مهندسینمعماریمعماری آموزشمهندسناظر

ضوابط طراحی پارکینگ

در این  نوشتار قصد بیان ضوابط طراحی معماری پارکینگ مطابق با موارد آیین نامه ای

و استانداردهای لازم را داریم .اگرچه بسیاری از نکات ارایه شده در ذیل بدیهی بوده ،

ولی  عدم رعایت چنین نکاتی می تواند باعث خسارت های مالی ، جانی و

در کم ترین اثر موجب رد شدن طراحی از سوی سازمان نظام مهندسی گردد.

نکات طراحی پارکینگ 

*به صورت کلی برای هرماشین ۲.۵ متر عرض باید در نظر گرفته شود  شود.برای دو ماشین  دو  حالت زیر اتفاق می افتد:

الف)اگر دوطرف پارکینگ دیوار باشد عرض ۵متر باید در نظر گرفته شود.

ب)اگر یک طرف پارکینگ دیوار و طرف دیگر ستون باشد عرض ۴.۷۵ در نظر گرفته می شود .

*برای سه ماشین ۲.۵ متر به عرض ذکر شده در بالا اضافه می شود .

*در صورتی که دو طرف ماشین به دیوار یا ستون مسدود باشد حداقل ابعاد به صورت ۳*۵ خواهد بود .

*اگر بین دو ستون به صورت داخل به داخل ۴.۵ متر فضا وجود داشته باشد ؛امکان ایجاد دو پارکینگ وجود دارد.

ابعاد  ستون ها

*در صورتی که ابعاد ستون ها ۴۰*۴۰ باشد ،فاصله ی آکس به آکس (مرکز به مرکز ) ستون ها ۴.۹ متر می باشد.

در صورتی که فاصله ی بین دو ستون ۶.۵ متر باشد می توان بین دو ستون سه اتومبیل قرار داد.

*در صورتی که ابعاد ستون ها ۴۰*۴۰ باشد ،فاصله ی آکس به آکس (مرکز به مرکز ) ستون ها۷.۱۹متر می باشد.

در صورتی که فاصله ی بین دو ستون ۶.۵ متر باشد می توان بین دو ستون سه اتومبیل قرار داد.

جهت خروج اتومبیل باید ۵ متر پشت هر ماشین خالی باشد.

*اگر ماشین ها کنار دیوار قرار بگیرند ،می توان ابعاد جای پارک ماشین را به صورت ۶*۲ در نظر گرفت.

*حالت چیدن پارکینگ ها به صورت L باعث می شود  با استفاده از هم پوشانی فضای خالی  بین آن ها جهت ایجاد تعداد پارکینگ بیشتر  و یا جهت ایجاد تاسیسات ،انبار،دستگاه پله و آسانسور استفاده کرد.

*مسیر آزاد ماشین ها در پارکینگ با حداقل عرض ۳ باید طراحی گردد ،این مسیر می تواند با فضای مورد نیاز پشت ماشین ها یا فضای ترددی کنار آن ها همپوشانی داشته باشد .

*دستگاه ارتباطات عمودی و رمپ با حالت ضربدری جهت ایجاد حداکثر پارکینگ طراحی گردد.

*اگر زیرزمین پارکینگ باشد ،بهتر است دستگاه پله و آسانسور در انتهای بنا و سمت دیوار هسایه باشد.

*اگر پارکینگ طبقه ی همکف باشد بهتر است راه پله در انتهای زمین قسمت بد زمین باشد.

*بهتر است ورودی رمپ از عرض کم طراحی گردد.

*درصورتی که حیاط  داشته باشیم  ،بهتر است رمپ داخل حیاط طراحی شود.

*در قرارگیری پارکینگ ها باید توجه گردد که به ازای هر فاصله ی دو ماشین نیم متر از عرض (n*25) باید کاسته شود.

منبع : کتاب آموزش آزمون نظام مهندسی-دکتر مرتضی صدیق 

 

برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

بستن